S-ar părea că trendul de utilizare a internetului în rândul adolescenților este invers proporțional cu interesul pe care tinerii îl au la adresa Facebook. Sau cel puțin asta reiese dintr-un studiu recent realizat de Pew Research Center.
Rezultatele arată că doar 32% din generația Z, formată din tineri născuți în perioada 1997-2012, mai au astăzi activ un cont de Facebook. Scăderea este una dramatică, dacă e să luăm în calcul faptul că un sondaj anterior, realizat în perioada 2014-2015, descoperea că tinerii cu vârsta de până la 25 de ani erau mult mai interesați de platformă, folosind Facebook pentru socializare într-un procent de 71%.
Noile informații rezultate din studiul recent sunt, din păcate, în concordanță cu propriile rapoarte interne ale Facebook. La începutul anului 2021, analiștii Facebook descopereau că numărul utilizatorilor adolescenți care folosesc platforma a scăzut cu 13%, față de 2019. Specialiștii estimau atunci că cifra acestora va continua să scadă cu 45% în următorii doi ani. Și se pare că nu s-au înșelat.
Chiar și în 2013, când 77% dintre adolescenții online foloseau Facebook, utilizatorii tineri încă aveau o reticență față de platforma lui Zuckerberg. Iar asta se datorează, în principal, știrilor false, care au luat o amploare nebănuită în ultima perioadă.
„Cei mai mulți adulți tineri percep Facebook ca pe un loc pentru oamenii de 40 și 50 de ani”, se arată în documentul intern din 2021 al companiei aflată sub umbrela Meta, obținut de The Verge. „Tinerii adulți percep conținutul ca fiind plictisitor, înșelător și negativ.”
De fapt, numărul de utilizatori ai Facebook rămâne oarecum stagnant. Însă scăderea uriașă dintr-un grup demografic important este o veste cu adevărat proastă pentru platforma care „trăiește” din reclame.
Instagram se ține bine după TikTok
Chiar dacă adolescenții s-au săturat de Facebook, se pare că aceștia nu au renunțat la Instagram, o altă platformă Meta. 62% dintre adolescenți folosesc Instagram, față de 52%, cifră înregistrată în sondajul din 2014-2015.
Dar TikTok, care a fost lansat abia în 2016 și care a ajuns astăzi la un miliard de utilizatori, este preferatul a 67% dintre adolescenții din America.
95% dintre tineri spun că folosesc YouTube-ul, însă nu putem încadra această platformă la capitolul aplicații pentru socializare. Asta pentru că adolescenții declară că folosesc YouTube-ul doar pentru a viziona videoclipuri, mai degrabă decât pentru a se conecta cu alte persoane online.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1.316 de adolescenți, care au stabilit o ordine a preferințelor în ceea ce privește aplicațiile de socializare pe care le folosesc. 16% dintre aceștia au spus că folosesc constant TikTok, iar 10% dintre ei au declarat că intră zilnic pe Instagram. 15% dintre tinerii chestionați susțin că Snapchat este aplicația care le captează atenția constant, în vreme ce doar 2% spun că mai stau pe Facebook.
Ce e interesant este că noua generație a devenit conștientă de faptul că utilizarea rețelelor sociale nu oferă aceeași conexiune pe care o poate avea orice activitate din viața reală. Și chiar dacă 36% dintre tineri recunosc că petrec prea mult timp online, aproape jumătate dintre adolescenții care au participat la studiu au spus că nu ar avea nicio problemă să renunțe la rețelele sociale.