Te-ai întrebat vreodată de ce logoul Apple este reprezentat de un măr, dar de nu orice măr, ci de unul mușcat?
Într-un articol postat anterior pe blogul Flip îți spuneam cum i-a venit lui Steve Jobs ideea de a-și numi compania Apple. Astăzi ne-am propus să-ți spunem povestea din spatele logoului companiei americane.
Cum arăta primul logo Apple?
La fel ca în cazul multor altor companii, logoul Apple a trecut prin tot felul de schimbări de-a lungul timpului. Prima reprezentare a acestuia nu mai are nimic de-a face cu imaginea iconică pe care astăzi o vedem mai peste tot. Dar să ne întoarcem puțin în timp.
Ronald Gerald Wayne a fost cel care desenat primul logo Apple, care arăta așa:
Reprezentarea grafică ce îl înfățișa pe Sir Isaac Newton citind la umbra unui măr nu a rezistat decât un an ca logo al Apple, pentru că lucrurile aveau să se complice în interiorul companiei.
Ron Wayne, care s-a alăturat co-fondatorilor Apple Computer Company (astăzi Apple Inc.), Steve Jobs și Steve Wozniak, la vremea aceea, în vârstă de 25 de ani, respectiv 21 de ani, a luat o decizie pe care avea să o regrete mai târziu.
Omul de afaceri și-a vândut destul de repede partea care i se cuvenea din companie, adică 10%, pentru doar 800 de dolari. Wayne s-a speriat de faptul că orice datorii suportate de afacere îi vor reveni personal, când Steve Jobs a împrumutat 15.000 de dolari pentru a onora un contract încheiat cu The Byte Shop. Magazinul comandase 100 de calculatoare Apple, dar Wayne era îngrijorat că nu va putea recupera niciodată contravaloarea acestora, pentru că businessul era cunoscut ca fiind unul rău platnic. Așa că a ales să se retragă definitiv din companie, lăsându-i pe Steve Jobs și Steve Wozniak să continue afacerea.
Astăzi, 10% din colosul în tehnologie l-ar fi situat pe Ron Wayne în topul celor mai bogați oameni din lume. În vârstă de 87 de ani, omul de afaceri din industria electronică este acum pensionat și spune că nu a deținut niciodată un telefon Apple sau orice alt produs al companiei din care, odată, a făcut parte.
Al doilea logo Apple, mult simplificat
Rob Janoff a fost designerul care a preluat sarcina de a găsi un logo mai potrivit pentru Apple decât desenul lui Ron Wayne. Anii `70 îi găseau pe Janoff și Jobs alegând ca imagine reprezentativă pentru companie un măr.
Însă nu orice măr, ci unul mușcat parțial. Janoff spune că Jobs voia să fie sigur că oamenii nu vor confunda logoul Apple cu o cireașă sau cu o roșie, așa că a decis să folosească acest detaliu, care elimina orice îndoială.
În plus, se presupune și faptul că Steve Jobs voia să facă referință la ideea de byte, perfectă pentru o companie care activa în domeniul tehnologiei, având în spate jocul de cuvinte byte-bite (mușcătură în engleză).
Între anii 1976 și 1998, Apple a folosit logoul reprezentat de un măr mușcat, în culorile curcubeului.
Motivul din spatele alegerii acestui logo e acela că Jobs își dorea ca toți să afle de faptul că monitoarele Apple erau color, dar mai ales să atragă tinerii cu o imagine fresh, inspirată din culorile curcubeului. Aparent, acest logo nu avea de-a face cu comunitatea LGBT, așa cum s-a speculat la un moment dat.
Nici ordinea culorilor din logo nu era una aleatorie, pentru că Steve Jobs își dorea ca partea de sus a acestuia să fie neapărat verde, așa cum sunt și frunzele unui măr.
De la culori, la monocromie și minimalism
Deși dimensiunea mărului din logoul Apple nu a fost niciodată modificată, putem observa o evoluție constantă din 1998 și până astăzi în ceea ce privește colorizarea acestuia, fiind păstrată direcția minimalismului.
Sigla, foarte asemănătoare cu cea pe care compania o folosește astăzi, nu a fost aleasă de Steve Jobs, în 1997, la întoarcerea sa în Apple, doar pentru simplul motiv că omul inovațiilor nu-și putea stăpâni imaginația. Mărul colorat nu mai avea ce să caute pe primul iMac, care avea o carcasă albastră transparentă. Alăturarea dintre logoul colorat și capacul albastru ar fi fost una nefericită.
Logo-ul a avut parte astfel, de o abordare mult simplificată, ca ulterior să se transforme într-o reprezentare metalică în relief, aplicată pe toate produsele Apple. Logoul tematic „Glass” a fost următorul pas, ca astăzi să recunoaștem peste tot sigla Apple, în forma sa cromată, inconfundabilă.
Logoul Apple este astăzi unul dintre cele mai elegante și, fără îndoială, cele mai celebre din lume, dacă nu cumva stă chiar pe primul loc la acest capitol. Ba chiar nu credem că greșim atunci când spunem că sigla Apple o întrece în popularitate pe cea a restaurantelor McDonald’s, cu arcurile sale galbene.
Steve Jobs nu doar că a luat cea mai bună decizie atunci când i-a cerut lui Janoff să îi deseneze un logo simplu și elegant, ba chiar a dat startul unui trend pe care astăzi nici măcar nu îl mai conștientizăm, dar care există aproape peste tot. Acela al logourilor minimaliste.
Dacă ți-a plăcut povestea logoului Apple, lasă-ne o apreciere (adică o inimioară) mai jos sau shareuiește acest material cu prietenii tăi.